Hitta en återförsäljare eller verkstad

Hem Press Pressmeddelanden Suzuki startar ett joint ventureföretag (2012-02-09)

Suzuki startar ett joint ventureföretag tillsammans med Intelligent Energy för utveckling och tillverkning av bränslecellsystem

Suzuki Motor Corporation avser att starta ett joint ventureföretag, SMILE FC System Corporation (SMILE FC) för utveckling och tillverkning av bränslecellsystem, tillsammans med Intelligent Energy Holdings PLC (IEH) i England. Detta företag är lierat med Intelligent Energy Ltd (IE), som utvecklar bränslecellsystem.

Suzuki och IE har utvecklat bränslecellfordon som t ex motorcyklar utrustade med ett luftkylt bränslecellsystem. Dessa har visats vid Tokyo Motor Show 2007. 2009 samt 2011. Den första bränslecellsdrivna scootern Burgman Fuel Cell Scooter erhöll som första fordon någonsin ett europeiskt s k helfordonsgodkännandex/ (WVTA) i mars 2011.

Med målsättningen att utveckla och tillverka nästa generation bränslecellfordon, dels en motorcykel och dels en bil, kommer Suzuki tillsammans med IEH att starta ett joint ventureföretag vid namn SMILE FC under innevarande månad. Genom att kombinera kunskapen om bränslecellsteknologi hos IE med Suzukis kunskap om massproduktion och logistik, siktar man på en snabb kommersialisering av projektet.

Företagen går in i projektet med 50 procent vardera och huvudkontoret kommer att placeras inom Suzukis anläggningar vid huvudkontoret i Hamamatsu och utvecklingssidan placeras inom Suzukis laboratorier i Yokohama.

Initialt börjar man med det luftkylda bränslecellssystemet, som utgörs av en lätt, kompakt och kostnadsbesparande konstruktion. Med SMILE FC kommer de två företagen utveckla teknologin till massproduktionsstatus och effektivt utnyttja sina globala nätverk med leverantörer av komponenter till bränslecellssystem.

x/
WVTA: inom EU måste ett fordon som saknar helfordonsgodkännande genomgå ett nationellt fordonsgodkännande i varje medlemsstat där fordonet skall marknadsföras. Helfordonsgodkännandet medger godkännande att marknadsföra fordonet/modellen i samtliga medlemsstater.

För ytterligare information: http://www.globalsuzuki.com/globalnews/2012/0207.html

Ladda ned pressmeddelandet som pdf-fil