Hitta en återförsäljare eller verkstad

Hem Modellöversikt SX4 Detaljer

SX4 Classic - en storlek större än priset

Suzuki SX4 Classic finns i två utföranden; Comfort och Exclusive. I grunden är det naturligtvis samma driftsäkra bil, men de uppfyller olika behov hos dig som bilköpare. SX4 Comfort är för dig som värdesätter god ekonomi lika mycket som god komfort. Den är helt enkelt en storlek större än sitt pris.

 

SX4 Exclusive har det lilla extra som gör bilkörningen till något mer än ett nöje, framförallt om du också väljer att utrusta din SX4 med i-AWD, det vill säga Suzukis intelligenta fyrhjulsdrift. Båda utförandena är också försedda med en väl tilltagen standardutrustning.


Plats för fem och mer därtill

Kupén har plats för fem vuxna med bagage. Tack vare det nedfällbara baksätet (60:40) kan du också transportera stora föremål i SX4 Classic, samtidigt som det blir tillräckligt med utrymme över för en eller två passagerare där bak.

Hela baksätet kan också fällas framåt. Då ökar lastvolymen från 270 till 625 liter. Det finns flera strategiskt placerade förvaringsutrymmen för att göra resan extra bekväm, och dessutom stora sidofack fram och mugghållare i alla fyra dörrar.
  • Delbart och fällbart ryggstöd i baksätet (60:40) med uppfällbara sittdynor.
  • Förvaringsfack under passagerarstolen fram.
  • Kupén har plats för fem vuxna med bagage.

 

Säkerheten i första rummet

Den goda sikten och den fina överblicken över vägen bidrar till förarens och passagerarnas säkerhet. SX4 Classic är utrustad med sex krockkuddar, säkerhetsbälten med bältesspännare och spännkraftbegränsare fram, trepunktsbälten till passagerarna i baksätet, ISOFIX-fästen för barnstolar, kollapsfunktion på både broms- och kopplingspedal vilket bidrar till att skydda förarens fötter vid en kollision, ABS med EBD (elektronisk bromskraftfördelning) och stålbalkar i dörrarna.

Dessutom är SX4 Classic standardutrustad med det elektroniska stabilitetssystemet ESP*. Vid tester utförda av Euro NCAP får SX4 Classic vid kollision framifrån eller från sidan fyra av fem möjliga stjärnor.


*ESP® (Electronic Stability Program = Tracion Control och Stability Control) är ett registrerat varumärke som tillhör Daimler AG

 

Automat eller 6-växlad låda



SX4 Classic Exclusive med automat eller 6-växlad manuell. Suzuki SX4 Exclusive kan som extra tillval utrustas med en mjukväxlande fyrstegsautomat med lock-up: en säkerhetsfunktion som bland annat förhindrar att automatlådan blir överhettad (ej i kombination med i-AWD).

Väljer du att utrusta din SX4 Classic Exclusive med den kraftfulla dieselmotorn på 2,0 liter får du även en specialutvecklad 6-växlad manuell växellåda med på köpet.


 

Intelligent fyrhjulsdrift - i-AWD



Med intelligenta fyrhjulsdrift behåller du greppet i alla lägen. Suzukis intelligent All Wheel Drive (i-AWD) kan ställas in i tre lägen med hjälp av en elektromagnetiskt styrd lamellkoppling: läge 2WD, läge 4WD Auto och 4WD Lock. Vart och ett av dessa lägen har egna unika fördelar och ger dig rätt drivning och optimalt grepp i alla situationer.

I läge 4WD Auto väljer tekniken automatiskt och på ett intelligent sätt rätt drivning efter skiftande underlag. Detta avancerade 4x4-system finns endast för modeller med manuell växellåda.


 

Effektiva och kraftfulla motorer



Till Suzuki SX4 Classic kan du välja mellan två olika motorer. En 1,6-liters bensinmotor eller en 2.0-liters diesel. Båda med prestanda som ger dig utmärkta köregenskaper under alla förhållanden. Från stadens ryckiga trafikrytm till landsvägens behagliga flyt.

Bensinmotor på 1,6 liter med VVT

Bensinmotorn på 1,6 liter i SX4 Classic har variabla ventiltider (VVT). Detta system ger avsevärt högre prestanda genom hela varvtalsområdet, vilket också leder till lägre utsläpp och högre effektivitet. Motorn har en maximal prestanda på 88 kW (120 hk) vid 6 000 varv per minut och ett maximalt vridmoment på 156 Nm vid 4 400 varv per minut och uppfyller de stränga kraven i utsläppsnormen Euro5. Istället för femväxlad manuell växellåda finns SX4 Classic även med en fyrstegs automatlåda. Dock ej i kombination med i-AWD.

2,0 liters DDiS-dieselmotor med turbo och intercooler

Den kraftfulla 2,0 liters dielsemotorn på 135 hk, använder Common Rail-dieselteknik (direktinsprutning) och har dessutom variabla ventiltider (VVT), turbo och laddluftskylning via en intercooler, allt för att generera effekt och vridmomentet på bästa sätt. Samtidigt är emissionsnivåerna från den här motorn mycket låga. Endast 128 g/km.

Därmed uppfyller den även Euro5-emissionsnorm. Ett partikelfilter ser dessutom till att partikelutsläppen hålls vid ett minimum.